Ken Blanchard, P.Zigarmi, D. Zigarmi
Jednominutowy Menedżer i przywództwo

Jeśli rozpoczynasz swoją przygodę z zarządzaniem ludźmi to możesz zastanawiać się w jaki sposób postępować z członkami zespołu. Jeśli nie są Ci znane style zarządzania to możesz czuć się trochę zagubiony. Czy należy ściśle pilnować realizacji zadań przez każdą osobę a może należy pozostawić im dużą swobodę działania? W książce „Jednominutowy Menedżer i przywództwo” znajdziesz na to odpowiedź.

Książka ma już swoje lata (rok wydania wersji angielskiej 1985), ale zawarte w niej rady będą i obecnie pomocne osobom, które zaczynają zarządzać ludźmi. Książka jest bardzo krótka (ok. 100 stron) a dodatkowo napisana w formie opowieści, co powoduje, że bez problemu da się ją przeczytać w jedno popołudnie.

Autorzy wskazują, że styl zarządzania zależy nie tylko od lidera, ani nawet od członka zespołu, ale powinien być dostosowany do różnych zadań realizowanych przez członków zespołu. Czyli jeśli pracownik realizuje prace na których bardzo dobrze się zna (np. kwestie techniczne) to należy z nim postępować inaczej niż w sytuacji zadań, które są dla niego nowe (np. kwestie finansowe).

Cztery poziomy rozwoju pracowników

Każdy dysponuje potencjałem osiągania dobrych wyników, niektórym ludziom trzeba tylko trochę pomóc po drodze.

Autorzy zidentyfikowali cztery poziomy rozwoju pracowników w odniesieniu do różnych zlecanych im zadań wraz z przypisanymi im cechami:

  • R1 – niskie kompetencje – wysokie zaangażowanie
  • R2 – niskie kompetencje – niskie zaangażowanie
  • R3 – kompetencje średnie do wysokich – zmienne zaangażowanie
  • R4 – wysokie kompetencje – wysokie zaangażowanie

Cztery style zarządzania

Nie ma większej nierówności niż równe traktowanie nierównych.

W zależności od poziomy rozwoju należy wykorzystać inny styl. Książka wyróżnia następujące style zarządzania:

  • S1 – Dyrektywny – właściwy, gdy poziom rozwoju to R1
  • S2 – Trenerski – właściwy dla poziomu R2
  • S3 – Wspierający – odpowiedni dla poziomu R3
  • S4 – Delegujący – nalepszy na poziomie R4

Zmienność w czasie

Każdy ma potencjał do osiągania najlepszych wyników – trzeba tylko wiedzieć, skąd przychodzi i wyjść mu na spotkanie

Oprócz podejścia zróżnicowanego w zależności od zadań realizowanych przez każdą z osób należy pamiętać o zmienności w czasie. Większość nowo zatrudnionych osób będzie rozpoczynała pracę od poziomu R1, aby następnie przejść przez poziomy R2 i R3, aż po R4. Wobec tego sposób współpracy z jednym pracownikiem będzie się zmieniał w czasie.

Jak to wdrożyć w praktyce style zarządzania?

Dzięki zdefiniowaniu czterech poziomów rozwoju oraz cech je charakteryzujących dobrano właściwy styl przywódczy. Dodatkowo określono prosty sposób postępowania sprowadzający się do czterech kroków:

  • rozpocznij,
  • zdiagnozuj,
  • dopasuj,
  • zastosuj.

Opisane konkretne działania w każdym z kroków mogą stanowić dobrą wytyczną do wdrożenia tego sposobu postępowania w życie.

Podsumowanie

Jeśli zostałeś postawiony przed zadaniem zarządzania ludźmi i nie wiesz jak się za to zabrać, albo style zarządzania są ci obce, to ta książka może dostarczyć cennych wskazówek. Książka zawiera konkretne przykłady zachowań, co będzie z całą pewnością pomocne.

Podziel się swoim zdaniem na temat książki w komentarzach poniżej lub za pomocą formularza kontaktowego.


Irek Bigaj

Manager z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu zespołem i projektami. Stale poszukujący nowej wiedzy i inspiracji dla realizowanych przez siebie zadań.