Przeglądając internet, trafiłem ostatnio na wyniki badania, które zostało przeprowadzone w 2017 roku i dotyczyło tego, jakie zawody są uznawane za najnudniejsze. Niektóre wyniki są zakasujące, inne mniej.

Najnudniejsze zawody

Na pierwszym miejscu najnudniejszych zawodów znaleźli się prawnicy (legal jobs). Aż 81% prawników, którzy wypełnili ankietę, wskazało, że są znudzeni swoją pracą. Jak widać wertowanie ton przepisów i dokumentów nie jest najbardziej ekscytującym zajęciem na świecie.

Co ciekawe na drugim miejscu znalazło się zarządzanie projektami (project management). 78% osób wskazało, że ich praca jako PM jest nudna. Jako osoba, która zajmuje się zarządzaniem projektami od wielu lat, muszę stwierdzić, że wynik ten mnie zaskoczył. Ustosunkuję się do tego w kolejnym punkcie.

Na trzecim miejscu znalazło się wsparcie biznesu (support functions) z 71% wskazań.

Jaka praca jest najmniej nudna? Badania i rozwój! 45% osób wskazało je jako nudne. Jest to i tak zastanawiająco dużo.

Na podstawie badania Emolument

Dlaczego wyniki są wg mnie takie, a nie inne – napiszę o tym w podsumowaniu.

Co ciekawe stopień znudzenia nie zależy od poziomu, na jakim znajduje się dana osoba – od osób na starcie, poprzez średni poziom, aż po CEO czy CTO.

Na podstawie badania Emolument

Bardzo zaskoczył mnie ten rozkład. Sądziłem, że największe znudzenie będzie na średnim poziomie. A najmniej znudzeni powinni być w teorii Ci, którzy są na najniższym i najwyższym poziomie.

W badaniu określono też poziom znudzenia w zależności od kraju zamieszkania. Tutaj również wyniki mogą zaskakiwać, bo najmniej znudzeni pracownicy są w Szwajcarii, a na jednym z pierwszych miejsc pod kątem znudzenia są Włoch. Czyli kraj uznawany za taki, gdzie ludzie dobrze się bawią, w rzeczywistości wcale się taki nie okazuje.

Na podstawie badania Emolument

Ciekawe, prawda?

Czy rzeczywiście zarządzanie projektami jest nudne?

Czy rzeczywiście zarządzanie projektami jest nudne? Tu mogę zająć jakieś stanowisko, bo zajmuję się tym od lat.

Według tego badania zarządzanie projektami jest obecnie drugą najbardziej nudną pracą na świecie.

Z kim oni rozmawiali, że otrzymali takie wyniki badań?

W mojej ocenie zarządzanie projektami jest jednym z najmniej nudnych zawodów, jakie można znaleźć na świecie. Dlaczego?

Rola kierownika projektu wymusza posiadanie, rozwijanie i korzystanie z różnych umiejętności. Ważne jest to, abyś jako kierownik posiadał wiedzę merytoryczną dotyczącą planowania, kontroli i realizacji projektu. Ale także musisz rozwinąć wiedzę biznesową. Wiedza dot. finansów, zarządzania zasobami ludzkimi, logistyki, IT oraz innych zagadnień będzie naprawdę przydatna. 

Kierownik projektu oprócz skupienia się na zapewnieniu realizacji codziennych zadań, upewnieniu się, że praca jest wykonywana na czas i zgodnie z budżetem potrzebuje także szerszej perspektywy. Musisz także myśleć taktycznie o ryzykach, które mogłyby wpłynąć na projekt. Niezbędne jest także zrozumienie, w jaki sposób projekt wspiera realizację celów oraz ogólną strategię biznesową. Obrazowo rzecz ujmując, kierownik projektu musi z jednej strony przyglądać się precyzyjnie zadaniom z wykorzystaniem lupy oraz przeszukiwać horyzont z wykorzystaniem lornetki.

Oprócz tego kierownik projektu może realizować różne projekty w jednej branży, ale także projekty dla innych branż, czy zmienić miejsce, w którym zarządza projektami. Ciężko więc uznać taką pracę za nudną. 

Po głębszym zastanowieniu chyba doszedłem do tego, co jest przyczyną takiego, a nie innego wyniku badania. Zapewne jest nią to, że zostało przeprowadzone na grupie 1300 osób, które zarejestrowały się na portalu Emolument i oceniły swoją pracę za nudną. 

Szkopuł w tym, że były to osoby zainteresowane zmianą pracy. Ta zupełnie niereprezentatywna grupa badawcza może być więc przyczyną takiego, a nie innego wyniku badania.

Źródła

Link do wyników badania: https://www.emolument.com/career_advice/most_boring_jobs

Kategorie: Inspiracje

Irek Bigaj

Manager z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu zespołem i projektami. Stale poszukujący nowej wiedzy i inspiracji dla realizowanych przez siebie zadań.