Czy miłość w pracy jest dobra czy zła? Czy jako manager powinieneś stworzyć środowisko odpowiednie dla rozwoju miłości w pracy?
Odpowiedź brzmi: Tak. I może zaskakiwać.
Nie chodzi tu jednak o miłość w znaczeniu romantycznym! Ale o miłość w rozumieniu: sympatii, opiekuńczości (troski), współczucia i wrażliwości (ang. affection, caring, compassion, tenderness).
Lider kształtuje kulturę w pracy
Jako lider masz możliwość kształtowania kultury pracy. Ludzie patrzą na Ciebie, jako lidera i obserwują Twoje postępowanie. To powoduje, że ludzie zaczynają reagować podobnie.
Jeśli podchodzisz do swoich pracowników z sympatią i troską, to w efekcie, i oni będą podchodzić do swoich kolegów w ten sposób. Jeśli natomiast zajmujesz się głównie krzyczeniem i wyrażaniem pretensji wobec pracowników, to i oni zaczną w ten sposób postępować. Twoje zachowanie rozprzestrzenia się w zespole jak wirus. Zarówno to pozytywne, jak i negatywne. Dlatego szczególnie istotne jest, abyś postępował w taki sposób, jak chcesz, aby postępowali Twoi współpracownicy.
Według badania przeprowadzonego przez dr Sigal Barsade (Wharton School, University of Pennsylvania i dr Olivie O’Neill (School of Business, George Mason University) na grupie 3210 pracowników pracujących w 7 gałęziach przemysłu, dzięki takiemu podejściu można zaobserwować:
- wzrost satysfakcji z pracy wśród pracowników
- zwiększenie zaangażowania pracowników wobec organizacji
- wzrost odpowiedzialność pracowników.
Widać więc, że miłość ma znaczenie w pracy gdyż pomaga nie tylko pracownikom, ale i organizacjom.
Pamiętaj, że pracownicy nie pozostawiają swoich emocji przed drzwiami do pracy. One cały czas im towarzyszą. Dlatego tak istotne jest tworzenie odpowiedniej kultury w pracy.
Badaczki przeprowadziły także bardziej szczegółowe badanie (ich pełne wyniki znajdziesz tutaj) nad zespołami zajmującymi się opieką długoterminową. Wyniki badania również wskazują na to, że dzięki atmosferze zapewniającej pozytywne emocje (troskę, sympatię i wrażliwość) ze strony przełożonych pracownicy bardziej się angażowali w pracę oraz osiągali większy poziom satysfakcji z pracy własnej i zespołowej, co przekładało się także na korzyści dla pacjentów i ich rodzin.
Oddaję głos autorce badania (Sigal Barsade) i zachęcam Cię do obejrzenia tego co ma do powiedzenia: All You Need is Love … At Work?
Jeśli zaciekawił Cię ten artykuł to polecam wpis dotyczący tego jak zwiększyć współpracę i zaangażowanie w zespole. Czytaj tutaj.