Żyjemy w świecie, gdzie wszystko jest coraz bardziej skomplikowane. Bardzo często pracujemy w miejscach, gdzie nasze działania są regulowane przez ogromną liczbę wewnętrznych regulacji. Czy takie podejście zapewnia, że współpraca i zaangażowanie pracowników jest na takim poziomie, na jakim być powinno?
Często wyróżniamy dwa podejścia do zarządzania:
Twarde
W nim mówimy o strukturach, procesach, systemach, metrykach, miarach itd. Czy takie podejście pozwoli na zwiększenie zaangażowania i wydajności? Nie!
Miękkie
Skupiające się na emocjach, uczuciach, relacjach, osobowości. Zakładające, że dobra współpraca wymaga tego, aby ludzie się lubili. Im bardziej się lubią, tym lepiej współpracują? Czy tak jest w rzeczywistości? Także to nie sprawdza się w rzeczywistości.
Jeśli chcesz stworzyć zespół, który będzie składał się z ludzi, dla których współpraca i zaangażowanie są naturalne, a dzięki temu cały zespół poradzi sobie z trudnościami, to trzeba postąpić inaczej.
Poniżej znajdziesz 6 elementów, które powinieneś zastosować.
Ludzie muszą wiedzieć co robią inni
Jeśli ludzie mają pracować z zaangażowaniem i wydajnie, to muszą rozumieć co i po co robią sami oraz co i po co robią inne osoby. Czym się naprawdę zajmują? Jeśli ludzie rozumieją szerszy kontekst realizowanych zadań, to ich współpraca może być lepsza, a zaangażowanie w pracę również będzie większe.
Jeśli wiesz, po co projektujesz dany element, czemu on ma służyć, jak ma on współpracować z innymi elementami tworzonymi przez inne osoby, to efekt będzie zupełnie inny niż gdyby projekt powstał bez tej świadomości.
Wspieraj integratorów
Niektóre osoby (wcale nie zawsze managerowie) mają chęci i siłę do wspierania innych osób i zachęcania ich do współpracy. To są skarby! Musisz je wspierać, bo dzięki nim cały zespół będzie pracował lepiej. Gdy jest zbyt wiele warstw wymagających opanowania, to ludzie nie są zdolni do działania, więc tworzą dodatkowe wskaźniki i elementy, które im pomogą. Nie tędy droga.
Zwiększ siłę oddziaływanie każdej osoby
Jeśli Twoje działania nie mają wpływu na nic, to Twoje zaangażowanie choćby początkowo było ogromne, bardzo szybko zmaleje. Dlatego trzeba pozwolić każdemu na kierowanie się własnym zdaniem i inteligencją. Gdy pozwolisz, aby działania danej osoby miały na coś wpływ i pozwolisz jej na więcej, to przestanie pracować w izolacji i wzrośnie chęć podjęcia ryzyka współpracy.
Twórz pętle informacji zwrotnych
Wzrost zaangażowania można osiągnąć także przez stworzenie pętli zwrotnych, aby każdy widział jaki skutek przyniosą jego działania. Jeśli pracownik będzie wiedział, jakie efekty przyniesie wybór takiego, a nie innego rozwiązania, to jego decyzje będą bardziej zaangażowane.
Przykładowo, jeśli masz zaprojektować buty, w których za rok przebiegniesz maraton to Twoje zaangażowanie będzie dużo większe, niż gdy nie ma takiej perspektywy.
Zwiększ wzajemność oddziaływania
Jeśli chcesz zwiększyć zaangażowanie zespołu, to usuń elementy wyznaczające samodzielność i samowystarczalność poszczególnych osób. W sytuacji, gdy zrealizowanie zadania bez pomocy innej nie będzie możliwe, to współpraca stanie się naturalnym elementem.
Nagradzaj osoby współpracujące
Trzeba nagradzać tych, którzy współpracują, a winić tych, którzy tego nie robią. CEO w The Lego Group, Jorgen Vig Knudstorp ma na to świetny sposób. Mówi: „Nie wstydźcie się porażek, tylko tego, że nie pomagacie i nie prosicie o pomoc ”. Takie postawienie sprawy stawia nas w zupełnie innej sytuacji. Nie jest w interesie każdej osoby ukrywanie swoich słabości, ale ich pokazywanie i proszenie o pomoc.
Podsumowanie
Powyższe elementy są bardzo często stosowane przez małe, dobrze zarządzane zespoły. Wraz ze wzrostem wielkości organizacji wiedza o tym jakby zanika. Dlatego warto o tym pamiętać i co jakiś czas wracać do tych zaleceń.
Jeśli podobał Ci się ten artykuł, to zapoznaj się również z tym artykułem.
Opracowano na podstawie wystąpienia: Yves Morieux, As work gets more complex, 6 rules to simplify