Świat coraz szybciej pędzi do przodu. Co chwila pojawiają się nowe idee, rozwiązania i pomysły. Rok 2020 nie będzie inny. Dlatego musisz zwrócić uwagę na te trendy w 2020 roku, które będą najbardziej istotne. Nie są to elementy, które wcześniej nie występowały, ale ich wpływ będzie w tym roku szczególnie wyraźny.

Zmiany klimatu

Bez względu na to, czy zgadzasz się z naukowcami głoszącymi destrukcyjny wpływ człowieka na klimat, czy też uważasz to za naturalny proces, to temat ten będzie jednym z dominujących w 2020 roku.

Oznacza to, że realizowane przez Ciebie działania będą musiały brać ten aspekt rzeczywistości pod uwagę. W efekcie musisz spodziewać się dalszego nacisku na wspieranie działań proklimatycznych na każdym poziomie (globalnym, krajowym czy lokalnym). 

Musisz brać pod uwagę, że od nowych rozwiązań czy technologii użytkownicy będą oczekiwali, aby nie wpływały negatywnie na klimat. Uwzględnianie wpływu tego, co robisz na środowisko stanie się jeszcze bardziej istotne niż było w 2019 roku. Z drugiej strony jest to szansa dla organizacji, które potrafią zaproponować takie pro-ekologiczne rozwiązania.

Sztuczna inteligencja (AI)

Już dzisiaj jesteśmy otoczeni przez sztuczną inteligencję. Część osób jej nie dostrzega, ale choćby system rekomendacji w Netflix korzysta z niej od dawna. Jeśli temat Cię interesuje, to więcej na ten temat możesz przeczytać w tym artykule.

Jako manager musisz mieć świadomość, w jaki sposób sztuczna inteligencja może polepszyć i usprawnić wykonywaną pracę. Sztuczna inteligencja może sprawić, że wiele zadań realizowanych przez podległy Ci zespół, będzie być realizowanych wydajniej. Może także zwiększyć satysfakcję zespołu dzięki automatyzacji żmudnych zadań czy przetwarzaniu dużych ilości danych.

Ten trend stanowić będzie również zachętę do eksperymentowania z nowymi sposobami działania wykorzystującymi AI.

Wiele firm już zauważą znaczenie sztucznej inteligencji i wykorzystuje ją, aby poprawić wrażenia konsumentów. Oprócz tego AI może również częściowo wyeliminować niepewność z procesu planowania.

Co ciekawe już obecne badania pokazują, że często ludzie ufają bardziej AI niż przełożonym. Więcej na ten temat znajdziesz w tym artykule.

Praca zdalna i zespoły rozproszone

Ten trend jest widoczny od dłuższego czasu. Dzięki dostępowi do szybkich i wydajnych łączy komputerowych oraz coraz lepszych form komunikacji praca zdalna oraz korzystanie z zespołów znajdujących się w wielu lokalizacjach będą nadal przybierały na znaczeniu.

Trend ten wydaje się korzystny zarówno dla firm, jak i ich pracowników i rodzin. Praca zdalna utrzymuje pracowników blisko ich rodzin, jednocześnie redukując koszty dojazdów i zwiększając wydajność.

Zaawansowane technologie oferują wygodę skutecznej komunikacji i współpracy między firmami a ich zdalnie pracującymi pracownikami. Zarządzanie zespołem będzie się odbywać w coraz większej mierze za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Od dłuższego czasu smartfony rewolucjonizują sposób życia ludzi, a teraz jeszcze bardziej ich sposób pracy. 62% pracowników twierdzi, że mobilny dostęp do informacji o zespole ma zasadnicze znaczenie dla wydajności. 46% twierdzi, że korzystanie z urządzeń mobilnych skraca czas wykonywania pracy średnio o 30 minut.

Jeśli jeszcze nie masz w zespole pracownika zdalnego, to prawdopodobnie zmieni się to już niedługo.

Ciągła, nieprzerwana nauka

Zmieniający się świat wymusza, aby zarówno managerowie, jak i ich zespoły ciągle się uczyły i poznawały nowe rzeczy. Postęp technologiczny sprawia, że wiedza i umiejętności bardzo szybko tracą na wartości. Niezbędne jest więc, abyś położył szczególny nacisk na proces zdobywania nowej wiedzy przez siebie i przez podległy zespół.

W dzisiejszych czasach ciągłą zmianę można przyjąć jako pewnik. Co więcej, można spodziewać się, że tempo zmian będzie nadal przyspieszało. Dzięki pojawianiu się nowych, zaawansowanych technologii takich jak blockchain, sztuczna inteligencja, czy przetwarzanie w chmurze pracownicy muszą ciągle się uczyć.

Równowaga pomiędzy pracą a życiem oraz emocje w pracy

W 2020 roku managerowie będą musieli jeszcze mocniej brać pod uwagę utrzymanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Oraz odpowiednio planować działania, aby tak się stało. Będzie to szczególnie istotne w związku z coraz szerszym wejściem na rynek pokolenia pracowników, który ma konkretne oczekiwania w tym zakresie.

Oznacza to również, że jako manager będziesz musiał skuteczniej wykorzystywać emocje w pracy. Ignorując uczucia pracowników, pomijasz istotne informacje i ryzykujesz błędy, których można uniknąć. Wysyłając e-maile, które powodują niepotrzebny niepokój, nie nadajesz pracy więcej sensu, ale zwiększasz prawdopodobieństwo wypalenia pracowników lub powodujesz u nich chęć zmiany pracy.

Uwzględnianie emocji pracowników oznacza także, że będziesz musiał nauczyć się:

  • jak przekazywać bardziej użyteczne, mniej krzywdzące informacje zwrotne (czyniąc je konkretnymi i wykonalnymi),
  • pomóc zdalnym pracownikom poczuć przynależność (ustawić wirtualny czas w sieci społecznościowej) i
  • lepiej komunikować ważne decyzje (wyjaśnić swoje rozumowanie i osobę prowadzącą pytania i odpowiedzi).

Pokolenie Milenialsów przejmuje inicjatywę

Ten trend wynika wprost z demografii, a jako manager musisz dostosować się do zmian pokoleniowych. Z każdym rokiem Milenialsi stają się coraz większą częścią zespołów. Wg szacunków, w USA właśnie stają się największym odsetkiem siły roboczej. Oznacza to, że więc także, że więcej osób z tego pokolenia będzie pełnić funkcje kierownicze. Według badania zleconego przez Millennial Branding obecnie już 27% osób z tego pokolenia jest kierownikiem, a 47% planuje nim zostać w ciągu najbliższych 10 lat.

W połączeniu z innymi trendami oznacza to, że musisz spodziewać się powstawania coraz większej liczby małych, zwinnych zespołów. Skład tych zespołów będzie się dynamicznie zmieniał w zależności od realizowanych zadań. Dla osób, które od lat pracują, może być to sporym zaskoczeniem.

Oczekiwania tego pokolenia powodują, że firmy muszą położyć jeszcze większy nacisk na integrację między pokoleniami. Dodatkowo muszą nauczyć się wykorzystywać cechy ludzi, dla których nowinki technologiczne to chleb powszedni, aby móc wprowadzać innowacje i pozostać konkurencyjnym. Jako manager oferuj Milenialsom większą autonomię i elastyczność, gdy jest to tylko możliwe.

Trendy w 2020 – podsumowanie

Oczywiście trendów, które powinieneś mieć na uwadze jest więcej. Trendy w 2020 w dużej mierze są związane ze zmianą i różnorodnością. W dzisiejszych czasach jedynym pewnym elementem jest to, że zmiany będą i będą coraz szybsze.

W najbliższych latach będziesz pracować ze znacznie bardziej zróżnicowanymi zespołami. Musisz przygotować się zarówno na problemy jakie to powoduje, jak i możliwości, jakie to daje.

Jeśli Twojemu zespołowi brakuje różnorodności, to może on szybko popaść w stagnację. W sytuacji, gdy otaczają Cię ludzie, którzy patrzą i myślą tak samo, jak Ty, nie jesteś zmuszany do patrzenia na rzeczy z innej perspektywy. 

Większa zmienność i zróżnicowanie może powodować więcej konfliktów, dlatego musisz przygotować się dobrze, aby popychało Cię to do przodu zamiast stanowić przeszkodę. Dobre przygotowanie do ciągłych zmian to obecnie klucz do sukcesu managera.

Jeśli dostrzegasz jakieś inne trendy w 2020 roku, które są istotne dla managera to zostaw informację w komentarzu.

Kategorie: Inspiracje

Irek Bigaj

Manager z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu zespołem i projektami. Stale poszukujący nowej wiedzy i inspiracji dla realizowanych przez siebie zadań.